De Woerdense VVD is klaar met de overlast van asociale fatbikebestuurders in Woerden. Daarom hebben we het college van B&W gevraagd hoe er strenger gehandhaafd kan worden. Mede hierom hebben we in ons verkiezingsprogramma plannen staan voor meer boa’s. Ook willen we in afwachting van landelijke regelgeving een verbod op het rijden op een fatbike in de binnenstad tijdens winkeltijden. Veel inwoners en ondernemers hebben ons laten weten de overlast meer dan zat te zijn.

Onze lijsttrekker Florian van Hout benadrukt dat het niet aan de fiets ligt, maar aan het gedrag van een deel van de mensen die erop rijdt. “Maar wij weigeren te accepteren dat Woerdenaren continu op hun hoede moeten zijn, om tijdens het winkelen of een terrasje pakken niet van hun sokken gereden te worden door fatbikers die – excusez le mot – schijt hebben aan de mensen om zich heen. De meeste mensen misdragen zich gelukkig niet, maar wie dat wel doet, moet daarop worden aangesproken en aangepakt. Veel mensen die ik spreek, durven er niks van te zeggen om niet uitgescholden te worden. Juist daarom moet de gemeente zich wél uitspreken en handhaven. Want dit soort asogedrag hoort in onze stad en dorpen niet thuis.”

Het steekt ons dat sommige fatbikes zonder te trappen voorbijscheuren op drukke plekken zoals de Rijnstraat, die ingericht is als shared space voor fietsers én voetgangers. Zeker in de zomer lopen er jonge kinderen. Ook in de Voorstraat, waar fietsen al heel lang verboden is, zijn regelmatig fatbikes te zien. En vanuit Harmelen bereikten ons signalen dat fatbikes daar eveneens voor onveilige situaties zorgen.

Florian: “Ik ben opgegroeid met de waarschuwing van mijn ouders dat fietsen in de Voorstraat vrijwel zeker een boete betekende. Die handhaving lijkt nu een heel stuk minder: de fatbikes – en overigens ook de pakketbezorgers – rijden inmiddels gewoon langs winkelende mensen, alsof het de normaalste zaak van de wereld is.”

Als het aan ons ligt, wordt de handhaving flink geïntensiveerd. In ons verkiezingsprogramma staat al een extra investering in veiligheid: minimaal twee extra boa’s. Daarnaast willen we onderzoeken of Woerden, net als Amsterdam en Enschede, via de APV een tijdelijk verbod kan instellen op het rijden op een fatbike in de binnenstad. Belangrijk: het gaat om een verbod op rijden, niet op het meenemen van de fiets. Wie z’n fatbike aan de hand meeneemt, kan gewoon door de stad. Ook op te hard rijdende elektrische (bezorg)fietsen en scooters moet intensiever worden gehandhaafd.

We hopen daarnaast op de landelijke aanpak van minister Vincent Karremans (VVD), die een minimumleeftijd, helmplicht voor fatbikes en fatbikevrije zones wil mogelijk maken. Maar we moeten als Woerden ook zelf al aan de slag. Florian: “We hebben allemaal de discussies meegekregen over hoe moeilijk het juridisch is om regels voor fatbikes te maken. Tegelijkertijd: als het eruitziet als een fatbike, is het er waarschijnlijk ook een. Het is de uitdaging om dat in een regel te vatten. Vincent Karremans heeft laten zien goed te zijn in regels schrappen; ik hoop dat hij nu ook goede weet te verzinnen.”

Na de verkiezingen van 18 maart hopen wij met een sterke VVD in de gemeenteraad te komen, zodat onze voorstellen ook echt worden uitgevoerd. Florian: “Ook hier zie je: de gemeenteraadsverkiezingen gaan echt ergens over.”