Parkeren

We willen dat iedere Woerdenaar, Harmelenaar, Kameriker of Zegvelder makkelijk zijn of haar auto kwijt kan. We zijn voor een realistisch, gastvrij en duidelijk parkeerbeleid. Van de binnenstad tot aan onze wijken en dorpen.

We willen dat je in de hele gemeente makkelijk en zo goedkoop mogelijk je auto kunt parkeren. Een auto is tenslotte vaak hoognodig om op je werk te komen of te kunnen mantelzorgen. Daarom maken we het de automobilist niet moeilijker dan nodig. Waar regels over parkeren noodzakelijk zijn, zorgen we ervoor dat ze duidelijk, gastvrij en realistisch zijn.

Parkeren moet zo goedkoop mogelijk zijn. Het geld dat de gemeente verdient aan vergunningen en betaald parkeren wordt ingezet om parkeren makkelijker en fijner te maken. We gebruiken dit geld niet om andere kostenposten te dekken.

We willen dat er in de binnenstad en in onze dorpen en wijken genoeg plekken zijn om je auto te parkeren. Bij het realiseren van voldoende parkeergelegenheid houden we een juiste balans tussen parkeergemak, woongenot en groen in het oog. We zijn realistisch bij het vaststellen van nieuwe of aanpassen van bestaande parkeernormen: auto’s verdwijnen niet spontaan als je parkeerplekken verwijdert.

We zijn er geen voorstander van om in een steeds groter wordend gebied betaald parkeren in te voeren. Als regulering buiten de binnenstad nodig blijkt, doen we dat met (gratis) bewonersvergunningen.

Een auto is voor veel mensen geen keuze, maar noodzaak. Daarom maken we het de automobilist niet moeilijker dan nodig. We zijn voor realistische parkeernormen, zowel in bestaande wijken als bij nieuwbouw.

We willen dat er voldoende plekken zijn om je auto te parkeren. Bij het realiseren van die plekken houden we een juiste balans tussen parkeergemak, woongenot en groen in het oog.

Bij nieuwbouw streven we daarom naar parkeren op eigen terrein. Daarbij is het belangrijk om realistisch in te schatten hoeveel parkeerplekken er in een nieuwe buurt of wijk nodig zijn. We willen inwoners niet dwingen om hun auto weg te doen of een deelauto te gebruiken door minder parkeerplekken te realiseren. Auto’s verdwijnen niet spontaan als je parkeerplekken verwijdert of er te weinig aanlegt.

Als er in een bestaande wijk te weinig parkeerplekken zijn, willen we eerst kijken of er meer plekken bij kunnen komen. Daarbij kijken we ook naar dubbelgebruik van garages en parkeerterreinen. Soms kunnen bestaande plekken nog beter worden gebruikt. In gesprek met bewoners beslissen we of en wat we doen.

Pas als het niet mogelijk is om bestaande plekken beter te gebruiken of nieuwe plekken te maken, mag de gemeente kijken of er een vergunningenstelsel of betaald parkeren moet komen. Het is pas eerlijk om mensen te laten betalen voor het parkeren van hun auto als het écht niet anders kan. Daarbij kiest de VVD altijd voor de optie die voor inwoners tot de minste hinder en kosten leidt.

De afgelopen jaren zijn plannen bedacht om in meer Woerdense wijken ‘parkeerregulering’ in te voeren. Dat is een moeilijk woord voor wat in de praktijk vaak aankomt op betalen voor je plek.

Wij willen ervoor oppassen dat in een steeds groter deel van Woerden betaald parkeren wordt ingevoerd. Dat kan gebeuren wanneer je in een bepaald gebied betaald parkeren invoert en mensen vervolgens hun auto buiten dat gebied neerzetten, waardoor je dan ook daar weer betaald parkeren moet invoeren. De parkeeroverlast verplaatst zich dan.

In de oudere wijken rondom de binnenstad is het vaak lastig om je auto kwijt te kunnen, zoals in de Bomen- en Bloemenbuurt. De parkeerdruk in deze wijken is vaak erg hoog. Dat leidt soms tot gevaarlijke situaties, zoals wanneer hulpdiensten er niet door kunnen. Bij het aanpakken hiervan vinden we het invoeren van vergunningen een betere oplossing dan betaald parkeren. Een vergunningstelsel kan ook heel goed werken zonder betaalde vergunningen. Parkeervergunningen willen we gratis aan bewoners van deze schilwijken toekennen. Parkeren blijft voor bezoekers mogelijk, eventueel in combinatie met een bezoekersregeling.

Daarbij gaan we ook altijd met bewoners het gesprek aan over de optie om de schaarse parkeerplek zelf beter te verdelen.

Onze standpunten over betaald parkeren en vergunningen in de binnenstad lees je hier.

We stimuleren dubbelgebruik van parkeerterreinen en parkeergarages. Door slimme afspraken te maken kunnen parkeergarages en -terreinen van kantoren en bedrijven ’s avonds en in het weekend gebruikt worden. Zo zorgen we voor voldoende parkeerplaatsen voor bewoners en bezoekers van onze gemeente. Dit willen we ook doen met het parkeerterrein bij het gemeentehuis, als er in de nieuwe wijk Middelland meer woningen gebouwd worden.

In de komende vier jaar willen we onderzoeken waar we een nieuwe parkeeroplossing dichtbij de binnenstad kunnen realiseren. Bewoners van wijken rondom het centrum waar de parkeerdruk hoog is en bezoekers van de binnenstad kunnen hier hun (tweede) auto parkeren.

Het P&R-terrein bij de zuidzijde van het station (de Houttuin) is gratis en moet gratis blijven. Hier kan in de toekomst ook een meerlaagse parkeergarage worden gebouwd om te voorzien in de parkeerbehoefte van de toekomstige bewoners bij het stationsgebied en treinreizigers.

Het nieuwe parkeerbeleid voor de binnenstad dat de gemeente in mei 2021 heeft ingevoerd, werkt niet goed. De blauwdruk die op de tekentafel is bedacht, pakt in de praktijk verkeerd uit. De nieuwe regels zorgden en zorgen nog steeds voor veel onduidelijkheid. Het beleid moet dus op de schop. De parkeerregels in de stad moeten duidelijker, realistischer en gastvrijer. Daarbij letten we uiteraard op de resultaten van de geplande evaluatie. Ook nu hebben we echter al ideeën over de dingen die beter kunnen, aanvullend op de aanpassingen die al zijn gedaan. Verbeteringen voeren we door in overleg met alle inwoners en ondernemers van de binnenstad.

Parkeren op straat en in de garage

Op straat parkeren mag duurder zijn dan in de garage staan, maar we zullen de mogelijkheid om op straat te staan nooit schrappen. We willen bezoekers aan de binnenstad stimuleren om in de parkeergarage te gaan staan door het garagetarief te verlagen, niet door parkeren op straat enorm veel duurder te maken. We kijken of het mogelijk is om de parkeren in de parkeergarage voor bezoekers gedurende een paar uur gratis te maken. Sowieso willen we parkeren in de parkeergarages tussen 22 uur ’s avonds en 10 uur ’s ochtends gratis maken, net als op straat.

We ontmoedigen bezoekers van de binnenstad (winkelend publiek) om te parkeren in de woonstraten in zones C en D door een hoog uurtarief. Deze woonstraten zijn vooral bedoeld voor de bewoners van de binnenstad en hun bezoek. Bezoekers van binnenstadbewoners of -ondernemers kunnen goedkoper parkeren door gebruik te maken van de bezoekersregeling. Ze mogen daarmee in zones B, C en D parkeren.

De centrumring is geen woonstraat, maar hoort bij het winkelgebied van de binnenstad. Daarom voeren we daar weer een uurtarief in (het straattarief van 2,50 euro per uur). In de Nieuwstraat verlengen we de maximale parkeerduur voor bezoekers van 30 minuten naar 2 uur. Een dagkaart kopen moet in elke zone en in de garages mogelijk zijn.

Bewoners en vergunningen 

Bewoners uit de binnenstad mogen met hun vergunning in alle zones parkeren. Daarbij verwachten we dat bewoners uit zone D (de woonstraten buiten de centrumring) in hun eigen zone parkeren. Bewoners uit zones A en B (het gebied binnen de centrumring) mogen, omdat er weinig plek is in hun eigen zones, expliciet ook in de woonstraten in zone D staan. Bewoners uit de binnenstad mogen, net als in de oude situatie, hun auto ook overdag weer in de Wagenstraat parkeren. De bewoners van het Defensie-eiland parkeren op eigen terrein.

We willen duidelijke regels en informatie over het maximum aantal vergunningen dat de gemeente in iedere zone uitgeeft, ook voor een tweede auto. Alle binnenstadbewoners hebben evenveel recht op een (tweede) vergunning. Voor het uitgeven van (tweede) bewonersvergunningen vormen de beschikbare parkeerplekken in zones B en D daarom eigenlijk één zone. We maken het daarnaast mogelijk om voor een tweede auto een vergunning in de parkeergarage aan te vragen.

De regel dat binnenstadbewoners hun straatvergunning kwijtraken bij een nieuw kenteken schaffen we af. Anders betekent het krijgen van een nieuwe auto – bijvoorbeeld na een ongeluk – direct het verlies van je parkeerplek.

Realistisch parkeerbeleid dat werkt voor inwoners en ondernemers.

Alle wijzigingen die we in het parkeerbeleid voorstellen, voeren we alleen door in overleg met bewoners en ondernemers. Als er iets beter kan, nemen we die optie serieus in overweging.

We bekijken ook de komende jaren samen met ondernemers in de binnenstad regelmatig of het parkeerbeleid gastvrijer kan, bijvoorbeeld door een aantal uren gratis parkeren toe te staan in de parkeergarage. Laden en lossen of je auto tijdelijk bij je deur zetten, bijvoorbeeld voor een verhuizing, is altijd toegestaan.

We gaan heel terughoudend om met het weghalen van parkeerplekken in de binnenstad. Opheffen van parkeergelegenheid kan alleen als die aantoonbaar niet meer nodig is en ná uitgebreid overleg met de buurt. De vrijgekomen ruimte kan alleen worden ingezet om het woongenot te verhogen.